‘De Startversneller is een cadeau’

‘De Startversneller is een cadeau’

BissBiss Educatie uit Nijmegen ontwikkelt lesmateriaal en lanceerde dit jaar het pakket ‘Goals 2030’ voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Leerlingen krijgen kennis van de 17 werelddoelen (Sustainable Development Goals) en ervaren dat zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan de duurzame ontwikkelingsdoelen. Eigenaren Pauline en Bea Bisseling maakten via De Startversneller gebruik van twee businesscoaches om hun bedrijf stappen verder te helpen: “We hebben een mooi product maar hoe zet je dat de wereld in? Dat is een kunst apart. De Startversneller is voor ons een cadeau. Echt fijn dat mensen met expertise je helpen.”

De Startversneller is een programma voor bedrijven in Gelderland en Overijssel die nog geen 5 jaar staan ingeschreven bij de KVK. Eigenaren kunnen een voucher aanvragen van € 1000,- voor de ondersteuning van een businesscoach. Bekijk de voorwaarden op onze site, meld je aan en kies de coach die past bij jou/jouw vraag. De Startversneller wordt gefinancierd door de provincies Overijsel en Gelderland, en uitgevoerd door Oost NL.

Winnaars

Najaar 2022 deed BissBiss mee met de verkiezing ‘Meest impactvolle Gelderse starter’ die De Startversneller organiseerde. Zo kwamen de zussen in aanraking met het ondersteuningsprogramma voor startende ondernemers. Pauline en Bea wisselen elkaar gedurende het gesprek af: “We wonnen de verkiezing niet, maar dat we gebruik mogen maken van De Startversneller voelt voor ons als winnen. We hebben een leuk product maar hadden geen kaas gegeten van het op de markt brengen ervan. Je denkt eerst: ‘dit is zo leuk, dit kopen alle scholen’, maar dat gaat niet vanzelf. Het is dan fijn dat je kunt sparren met coaches en dat zij meedenken vanuit marketing oogpunt. Zo helpt De Startversneller ons bedrijf verder. We kunnen het iedereen aanraden.”

‘Gewoon doen, gas erop’

Pauline en Bea kozen Ivar van Asten en Renate Termaat als hun coaches. “Ivar heeft ook iets met SDG’s, dat gaf meteen een goed gevoel.” Ivar vertelt hoe hij als coach te werk gaat: “Het begint met een intake, daar neem ik de tijd voor. Ik leer het bedrijf kennen en inventariseer wat er speelt, welke vragen er zijn op het gebied van marketing en sales. Met Pauline en Bea kon ik al snel concreet actie ondernemen want er kwam een beurs aan; hoe ben je daar zichtbaar?”

Het eerste contact met coach Renate verliep ook goed: “Haar pit sprak ons aan: ‘gewoon doen, gas erop’. Ze had meteen allerlei ideeën.” Renate: “Als mensen mij vertellen over hun product en bedrijf en er komen plopjes in mijn hoofd, weet ik dat ik ze kan helpen. Ik zie dan meteen mogelijkheden. Als het bij mij niet gaat ploppen wordt het moeizaam. Bij het verhaal van Pauline en Bea dacht ik meteen: ‘wauw, dit is geweldig!’”

Ondernemersskills ontwikkelen

Renate bekeek samen met de zussen hun website. “Het gaat er bij websites niet om hoe je je bedrijf presenteert, maar hoe je de klant binnenhaalt. Denken vanuit je klant; hoe spreek ik hem aan? Vindt hij de antwoorden die hij zoekt? Alle starters maken een website om hun producten en diensten voor te stellen. Vaak beginnen ze met een missie en visie, maar die klant kan dat meestal niets schelen. De klant heeft een probleem en wil eerst weten of hij goed zit voor hij verder leest.” Het is logisch vanuit je eigen passie te denken, vindt Renate, maar ze adviseert ‘andersom’ te denken: ‘hoe denkt mijn klant en hoe kan mijn product daar bij aan sluiten?’

Een andere tip van Renate: “Check waar je doelgroep op zoekt in Google.  Als specialist praat je vaak in je eigen taal terwijl je doelgroep misschien andere woorden gebruikt. De klant moet zich kunnen herkennen.” Ivar vult aan: “En het vraagt herhaling. De SDG’s waren ook niet in één klap bij iedereen bekend. Als ondernemer heb je een gekleurde bril op; je hebt iets moois ontwikkeld maar hoe ga je daar de wereld mee veroveren? Er zijn 5600 basisscholen, hoe zorg je ervoor dat iedere school jouw onderwijspakket afneemt? De meeste starters zijn heel goed in hun vakgebied maar ondernemen is een set van skills die je erbij moet ontwikkelen. Het mooie is dat het allemaal aan te leren is.”

Coaching effectief

Ivar meet al jaren het effect van zijn coaching: “87% van de starters die ik begeleid bestaat na 5 jaar nog. Landelijk stopt 50% na 3 jaar. Coaching heeft dus grote impact.” Renate: “Als coach leer je mensen goed kennen en het leuke is dat je daardoor ook ondernemers aan elkaar kunt koppelen.” Ze vindt het jammer dat nog niet iedere Oost-Nederlandse starter op de hoogte is van De Startversneller: “Eigenlijk zou de KVK in Gelderland en Overijssel bij iedere inschrijving De Startversneller moeten vermelden. Dat kan zo’n vliegende start veroorzaken!”

Goals 2030

Pauline en Bea hebben ruime ervaring in het onderwijs: Pauline geeft les aan leerlingen in het basisonderwijs en is hoogbegaafdheidsspecialist. Bea geeft lessen pedagogiek en onderwijskunde aan studenten op de HAN Pabo. “Eerst wilden we lesmateriaal ontwerpen voor hoogbegaafden, maar toen we op Goals 2030 uitkwamen vonden we dat íeder kind met deze thema’s in aanraking zou moeten komen. De opdrachten hebben we daarom zo gemaakt dat je ze op verschillende niveaus kunt doen. De opdrachten zijn open: onderzoekend leren, het creatieve en kritische denken stimuleren. Kinderen gaan bijvoorbeeld de natuur in gaan. Ook filosoferen en debatteren komen aan bod. Antwoordbladen zitten er niet bij; het gaat om nadenken en er samen over praten.”

Wat maakt dit lesmateriaal anders dan wat er al op de markt is? “Wij hebben een compléét pakket gemaakt: digitaal en fysiek. De kracht is dat het flexibel inzetbaar is. Je kunt er iets groots van maken en wekenlang aan een thema werken. Je kunt het ook klein houden en één les van een thema doen. De werkdruk in het onderwijs is groot, we willen de leerkrachten niet belasten met nog iets erbij. Goals2030 sluit ook goed aan bij het burgerschapsonderwijs.”

Sinds 2005 staat in de wet dat scholen verplicht zijn om burgerschapsonderwijs te geven, over de basisnormen en -waarden van onze samenleving. “Scholen zijn erg op zoek naar hoe ze dat kunnen invullen. Met Goals 2030 kunnen scholen het burgerschapsonderwijs vorm geven.”

Foto v.l.n.r.: Pauline, Bea, Renate, Ivar

Volg en like ons:
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial