Hoe Social ben jij met je bedrijf?

Hoe Social ben jij met je bedrijf?

Vandaag is het SocialToday live event van Frankwatching in de Jaarbeurs in Utrecht. En nou hoor ik je al denken: “Niet nog meer Social Media”. Je wordt er als ondernemer al vanaf de start van je bedrijf mee geconfronteerd. Wanneer je er nog niet mee begonnen bent, denk je de hele tijd: “ik moet nog iets met Social Media doen, maar hoe en wat”.

Wanneer ik zelf vandaag de dag op mijn Instagram feed kijk, zie ik alleen maar dezelfde soort berichten/story’s/reels van allerlei coaches en lokale bedrijven die op die manier nieuwe klanten proberen te trekken. LinkedIn en Facebook zijn bijna niet anders. De persoonlijke verhalen met eyeopeners en succesverhalen, ja want he dat roepen, de Social Media goeroes, maak het persoonlijk.

Maar wat nou als iedereen al hetzelfde doet? Hoe val je dan nog op? Niet door te kopiëren wat je al ziet in je eigen tijdlijn. Maar waar liggen dan nog wel kansen als startende ondernemer?

Eerst even een inzicht in het werven van klanten via Social Media kanalen.

Heb je een product wat vernieuwend is en die wil je aanbieden met 90% korting, ja dan kun je direct klanten krijgen na het posten van je eerste bericht of het aanzetten van advertenties.
Maar: probeer je naamsbekendheid te werven met je dienst dan heb je een langere adem nodig. Op het moment dat een potentiële klant jouw bericht ziet op Social Media zijn ze namelijk met iets heel anders bezig.

Mocht het bericht ze interesseren en ze klikken daarop, beschouw hen dan als “gelegenheidsklikkers”. Ze zijn niet op zoek naar jouw dienst op dat moment. De kans dat ze je daarna meteen bellen en een dienst afnemen is ontzettend klein. Ook opvallen tussen alle andere “commerciële” berichten is ook lastig.

Maar hoe maak je dan unieke content en welk platform kun je wel succesvol inzetten?

Zelf zie ik momenteel ontzettend veel kansen voor startende ondernemers op TikTok. Ja, dat platform wat eerder voornamelijk gebruikt werd door kinderen om dansjes te doen en video’s daarvan te posten (ik ben al sinds een jaar of 4 een dagelijkse “kijker” op het platform en heb ik al meerdere diensten en producten aangeschaft die ik daar heb ontdekt).

Feit is dat TikTok gigantisch hard groeit. Sterker nog: TikTok is al het meest populaire Social Media platform onder jongeren en jong volwassenen. Doordat korte video’s gemakkelijk te onthouden zijn, hebben deze een nog grotere impact dan tekst of afbeeldingen.

Daarnaast is het zo dat er veel minder concurrentie aanwezig is zodat je niet de zoveelste “fotograaf, diëtist, businesscoach of andere specialist” bent die jouw potentiële klanten daar tegenkomen.

Hoe maak je een start met het inzetten van TikTok?

Kijk eerst eens wat de concurrent of andere ondernemers doen, misschien wel soortgelijke bedrijven in het buitenland. Onderzoek welke filmpjes veel bereik en interactie krijgen. Op YouTube zijn voldoende filmpjes te vinden waar je kunt leren hoe je die korte video’s maakt. Je kunt uiteraard ook een specialist inhuren die dit voor je doet of die jou uitlegt en aan de hand meeneemt met wat ideeën. Het mooie is dat je de TikTok video’s die je maakt ook kunt gebruiken voor Instagram, Facebook en YouTube.

Enkele voordelen van TikTok zijn:

  • Zeer brede doelgroep
  • Snelle en hoge engagement
  • Instagram Reels, shorts en TikTok worden steeds meer gebruikt
  • Een groot organisch bereik door slimme algoritmes
  • Verkeer doorsturen naar andere Social Media of je website
  • Gemakkelijk viral gaan zonder veel volgers

Op TikTok zijn er dus nog genoeg mogelijkheden om je te kunnen onderscheiden van de concurrent. De video’s zijn kort (ideaal tussen de 7-15 seconden) en je hoeft niet per se met je eigen gezicht erop.

De juiste mix met de juiste boodschap.

Social Media is maar een klein onderdeel van de mogelijkheden die je als marketing en saleskanaal kunt inzetten voor je bedrijf. Belangrijker dan het juiste kanaal is de juiste mix. De juiste boodschap die jouw ideale klant aanspreekt op je website en in je content. Een mix aan kanalen waar jouw bezoekers vandaan komen; Google, netwerken, verwijzende kanalen, e-mailmarketing en Social Media zijn een kleine greep van de mogelijkheden. Kijk samen met een specialist maar het totaal pakket en zet daarna de juiste stappen.

Voor degene die een kaartje hebben kunnen bemachtigen voor het SocialToday event vandaag: heel veel plezier en inspiratie gewenst. En voor de andere ondernemers (maar stiekem voor elke ondernemer) veel succes met onderscheidend zijn op het voor jouw ideale platform.

Geschreven door Renate Termaat van Cloudtraffic, Online Marketing Businesscoach.

Kun jij hulp gebruiken bij de start van TikTok? Of heb je juist de expertise van een specialist nodig voor het bepalen van de juiste mix zodat jij stappen kunt zetten en Social kunt worden met je bedrijf? Meld je aan voor ons programma en je kunt snel starten met een coachtraject bij Renate.

Volg en like ons:
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial