Veel gestelde vragen

Aanmelding

Waar kan ik mij aanmelden voor het programma?
Dit gaat via onze website: https://www.destartversneller.nl/uwaanvraag/

Wat gebeurt er na aanmelding?
Wij beoordelen uw inzending en nemen contact met u op.

Voorwaarden

Moet ik mijn bedrijf al hebben ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?
Ja, uw bedrijf moet al zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Hoe lang mag mijn bedrijf al staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel om deel te mogen nemen als starter?
U mag niet langer dan 5 jaar staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Waarom moet mijn bedrijf in Gelderland of Overijssel gevestigd zijn?
Wij werken vanuit een provinciale regeling voor de provincies Gelderland en Overijssel, de vergoeding geld alleen voor bedrijven welke in deze provincies zijn gevestigd.

Moet ik al een ondernemersplan hebben?
Het is niet verplicht om al een ondernemersplan te hebben. Als u nog geen ondernemersplan heeft adviseren wij u toch alvast een opzet te maken.

Vouchers

Wanneer mag ik een voucher aanvragen?
Als het intakegesprek positief uitvalt, krijgt u via een e-mail toestemming om een voucheraanvraag in te dienen.

Hoe vraag ik een voucher aan?
U kunt een voucher aanvragen via de link in de e-mail die u ontvangt.

Heb ik recht op de voucher als ik de voucher mag aanvragen?
De toestemming voor het aanvragen van de voucher betekent nog niet de toekenning van de voucher of het recht op een voucher.

Welke documenten zijn nodig voor de voucher aanvraag?
Bij het aanvragen van de voucher worden de volgende documenten gevraagd: Offerte van de coach, offerte van de training/opleiding (als u die al heeft geselecteerd), mkb verklaring en de-minimisverklaring. De laatste twee verklaringen kunt u downloaden op het moment dat u de aanvraag indient.

Hoeveel vouchers mag ik aanvragen?
U kunt maximaal twee vouchers aanvragen. Eén voor coaching en één voor training/opleiding.

Mag ik één voucher besteden aan meer coaches?
Nee, u gaat een traject aan met één coach.

Mag ik twee vouchers besteden aan een coach?
Nee, u mag slechts één voucher gebruiken voor een coachtraject.

Mag ik twee vouchers besteden aan training of opleiding?
Nee, het coachtraject is een verplicht onderdeel, dus u mag maar één voucher besteden aan training of opleiding.

Mag ik de voucher voor de coach en de voucher voor training/opleiding bij één aanbieder inzetten?
Nee, de vouchers moeten bij verschillende aanbieders worden ingezet.

Hoeveel is een voucher waard?
Een voucher is minimaal € 500,- waard en maximaal € 1.000,-. U krijgt 80% van de kosten vergoed met een minimum van € 500,- en een maximum van € 1.000,- afhankelijk van de toegezegde voucher.

Kan ik de voucher ook voor andere zaken inzetten dan voor coaching of training of opleiding?
Nee, de voucher mag alleen worden ingezet voor coaching, training of opleiding.

Ondernemerscan

Is het maken van de ondernemerstest verplicht?
Ja, het maken van de ondernemersscan is verplicht. Deze test verschaft u inzicht in uw ondernemersvaardigheden en is de basis voor de coaching.

Hoe kom ik bij de ondernemersscan?
Als uw aanmelding positief is beoordeeld, krijgt u van ons een e-mail met daarin de inlogcodes voor het maken van de ondernemersscan.

Wat gebeurt er na het maken van de ondernemersscan?
Als u de ondernemersscan heeft gemaakt nemen wij contact met u op voor het inplannen van het intakegesprek.

Is het maken van de ondernemersscan verplicht aan het einde van het traject?
Ja, het maken van de ondernemersscan aan het einde van het traject is verplicht. De resultaten geven u inzicht in de vooruitgang die u heeft geboekt met de ondersteuning vanuit het programma.

Coachingstraject

Mag ik mijn eigen coach kiezen?
Ja, u mag uw eigen coach kiezen. Er is al een groot aantal coaches aangesloten bij De Startversneller. Als u een andere coach op het oog heeft kunt u dit aangeven in uw aanvraag.

Wie betaalt de coach?
U gaat een overeenkomst aan met de coach en betaalt de coach.

Wat moet er op de offerte van de coach staan?
De offerte moet aan u zijn geadresseerd en minimaal het dag- of uurtarief van de coach bevatten.

Wat moet ik doen als het toch niet klikt met mijn coach?
U bent een overeenkomst aangegaan met uw coach en zal dit samen met uw coach moeten bespreken.

Mag ik één voucher besteden aan meer coaches?
Nee, de voucher zet u in bij één coach.

Training/opleiding

Mag ik mijn eigen training of opleiding kiezen?
Ja, u mag uw eigen training of opleiding kiezen. Dit kan een vakgerichte opleiding zijn, of een opleiding die je helpt bij het verder ontwikkelen van jouw ondernemerschapsvaardigheden. Als u een training/opleiding op het oog heeft, kunnen we daarover praten.

Mogelijke opleiders zijn bijvoorbeeld: Schouten & Nelissen, ICM, Scheidegger, NCOI of LOI. De aanbieder van een opleiding kan ook een minder grote organisatie zijn, maar moet wel gecertificeerd zijn als een opleidingsinstituut.

Wie betaalt de training/opleiding?
U gaat een overeenkomst aan met de trainer/opleider en verziet in het betalen van de factuur.

Wat moet er op de offerte van de training/opleiding staan?
De offerte moet aan u zijn geadresseerd en de naam, de datum en het tarief van de training/opleiding moeten worden vermeld.

Wat moet ik doen als ik niet tevreden ben over mijn training of opleiding?
U bent een overeenkomst aangegaan met de trainer/opleider en zal dit samen met de trainer/opleider moeten bespreken.

Mag ik meer trainingen of opleidingen volgen met de voucher?
Nee, de voucher is bestemd voor één training of opleiding.

Mag ik de voucher ook gebruiken voor bijeenkomsten?
Nee, de voucher kunt u alleen gebruiken voor een training of opleiding.

Financiële afhandeling

Hoe krijg ik het geld voor de coach?
U krijgt het geld door het indienen van een uitbetalingsformulier van de voucher. U krijgt 80% van de kosten vergoed met een minimum van € 500,- en een maximum van €1.000,- afhankelijk van de toegezegde voucher. Dit gaat via onze klantenportaal en in de aanvraag wordt u hier over geïnformeerd.

Hoe krijg ik het geld voor de training/opleiding?
U krijgt het geld door het indienen van een uitbetalingsformulieren met o.a uw offertes en verklaringen.

Wat is er nodig voor de uitbetaling van de voucher?
Voor de uitbetaling heeft u de factuur van de coach en/of het opleidings- of trainingsinstituut nodig. Daarnaast vragen wij voor de provincie Gelderland een MKB verklaring en De-Minimisverklaring. Voor de provincie Overijssel vragen wij  aanvullend uw rekening bewijs.

Wat moet er op de factuur van de coach staan?
De factuur moet op uw naam staan en het dag- of uurtarief van de coach moet worden vermeld.

Wat moet er op de factuur van het opleidings- of trainingsinstituut staan?
De factuur moet op uw naam staan en de naam van de opleiding/training en de datum waarop u de opleiding/training heeft gevolgd moeten worden vermeld.

Kan de voucher ook in gedeelten worden uitbetaald?
Nee, de voucher wordt in één keer uitbetaald, tussentijdse betalingen zijn niet mogelijk.

Trajectduur en einde traject

Hoe lang duurt het programma De Startversneller?
Het programma De Startversneller in Gelderland loopt van 1 maart 2018 tot 1 januari 2021. Voucheraanvragen kunnen tot 1 januari 2020 worden aangevraagd of zoveel eerder als het voucherbudget is uitgeput.

Het programma De Startversneller in Overijssel loopt van 1 oktober 2018 tot eind 2020. Voucheraanvragen kunnen tot 31 december 2019 worden aangevraagd of zoveel eerder als het voucherbudget is uitgeput.

Hoeveel tijd heb ik om het traject uit te voeren?
Na toekenning van de voucher voor een coach moet u binnen een maand starten met de uitvoering van de voucheractiviteiten conform offerte. U heeft een jaar de tijd voor de uitvoering van het traject. Na toekenning van de voucher voor training/opleiding moet u binnen een jaar starten met de uitvoering van de voucheractiviteiten conform offerte. Voor het aanvragen van de uitbetaling van beide vouchers heeft u tot 13 maanden de tijd na de toekenningsdatum.

Wat is de ingangsdatum van het traject?
De ingangsdatum van het traject is de datum van de e-mail waarin we uw voucheraanvraag hebben goedgekeurd.

Kan ik het coachtraject ook tijdelijk stopzetten?
Uw traject moet binnen een jaar na aanvang worden afgerond.

Wat gebeurt er als ik het traject voortijdig beëindig en wel al coaching heb gehad?
U bent een overeenkomst aangegaan met de coach en zal dit samen met uw coach moeten bespreken. De voucher wordt niet uitgekeerd als het traject tussentijds wordt gestopt.

Wat gebeurt er als ik het traject voortijdig beëindig en wel al ben gestart met de training of opleiding?
U bent een overeenkomst aangegaan met de trainer/opleider en zal dit samen met de trainer/opleider bespreken. De voucher wordt niet uitgekeerd als het traject tussentijds wordt gestopt. 

Einde traject

Wat moet ik doen voor de uitbetaling van de voucher?
U krijgt de voucher uitbetaald door het indienen van een uitbetalingsformulieren via de link in de toekenningsmail.

Is het maken van de ondernemersscan aan het einde van het traject verplicht?
Ja, de resultaten geven u inzicht in de vooruitgang die u heeft geboekt met de ondersteuning vanuit het programma.

Hoeveel tijd heb ik om de uitbetaling van de voucher aan te vragen?
Voor het aanvragen van de uitbetaling heeft u tot 13 maanden de tijd na de toekenningsdatum.

Wat gebeurt er als ik te laat ben met het aanvragen van de uitbetaling van de voucher?
Als de voucheractiviteiten niet worden afgesloten conform de voorwaarden, dan verliest de aanvrager het recht op de voucher en gerelateerde financiering.

Kan ik een vervolg traject aanvragen?
Nee, u mag slechts één keer gebruik maken van deze regeling.

Oproep coaches Overijssel