De koffiepioniers van Nijmegen

De koffiepioniers van Nijmegen

In het Gelderse Nijmegen hebben twee jonge ondernemers de koffiewereld op zijn kop gezet. Wat voor Miles Buehlmann en Ben Flikweert begon als stage vanuit hun opleiding, werd een ondernemersdroom die uitgroeide tot een inspirerend verhaal over duurzaamheid en doorzettingsvermogen. Deze ondernemers hebben niet alleen heerlijke Costa Ricaanse koffiebonen naar Nijmegen gebracht, maar delen tegelijkertijd hun missie om gelijkheid en duurzaamheid in de koffie-industrie te bevorderen. Miles vertelt over 2cantrades en wat De Startversneller daarin voor rol speelde.

De Startversneller is een programma voor startende ondernemers in Gelderland en Overijssel en wordt gefinancierd door beide provincies. Mogelijk ook iets voor jouw bedrijf? Kijk op onze site naar de voorwaarden.

Een gedurfde Ondernemersdroom

Dit verhaal begint als Miles en Ben in 2018 voor hun opleiding naar Costa Rica vertrekken. Miles: “We wilden ook andere producten gaan importeren, maar het werden uiteindelijk koffiebonen. Nee, niet de makkelijkste markt nee. Maar als het ondernemerschap in deze markt zou lukken, dan zou alles ons lukken was het idee.” Het importeren van Costa Ricaanse koffiebonen leek dus een gedurfde zet, maar deze twee jonge ondernemers hadden een visie en de vastberadenheid om hun plannen te verwezenlijken.

Van hobbels op de weg naar push in de rug

Ondernemerschap is zelden een vlekkeloze reis. Voor Miles en Ben waren er obstakels die hun doorzettingsvermogen op de proef stelden. Een samenwerking met een derde partner verliep niet zoals gepland, wat bijna leidde tot het opgeven van hun droom. Maar net toen ze dachten dat alles verloren was, kwam business coach Roeland van ‘De Startversneller’ en de bijbehorende voucher op hun pad.

Het was op dit cruciale moment dat Roeland met zijn veelzijdige expertise van onschatbare waarde bleek om 2cantrades ‘in leven’ te houden. Roeland hielp hen namelijk niet alleen bij het opzetten van een effectievere organisatiestructuur en het professionaliseren van de verkoopstrategie, maar hij stond in het begin van het coachingstraject ook terzijde toen Miles en Ben te maken kregen met juridische vraagstukken met betrekking tot de derde partner, waarvan ze inmiddels afscheid genomen hebben. Roeland was dus niet alleen een business coach, maar ook van steun in moeilijke tijden. Miles: “Hij was ons spreekwoordelijke bakkie troost.”

Herwonnen energie en focus

Na een succesvolle herstart kregen de ondernemers weer nieuwe energie en focus. Samen met Roeland herzagen ze hun strategie en perfectioneerden deze. Ze richten zich voornamelijk op het leveren van koffiebonen en koffieapparaten aan de lokale markt, vooral kantoren en restaurants. Zijn de koffiebonen van Miles en Ben dan alleen voorbehouden aan de Nijmeegse markt? “Nee, zeker niet. We hebben ook oog voor de regio en bieden onze producten ook online aan. En willen prospects van buiten Nijmegen met ons live in contact komen, we staan nog steeds iedere zaterdag met onze kraam op de markt in Nijmegen. Maar voor nu hebben we, mede dankzij onze coach, goede strategische keuzes gemaakt in welke markt en welke doelgroepen we willen bedienen. Voor nu is dat primair Nijmegen en omgeving.”

Service als fundament voor terugkerende klanten

Naast strategische beslissingen nemen, heeft Roeland de ondernemers geleerd hoe ze hun verkoopactiviteiten kunnen verbeteren. “Het draait namelijk niet alleen om mensen voor de eerste keer ‘binnenhalen’, maar ook om ervoor te zorgen dat ze blijven terugkomen. Uitstekende service staat hierbij centraal. Als er een koffiemachine kapot gaat, staan we direct paraat. Zijn de koffiebonen op? Dan zorgen we voor een snelle levering. En duurzaam ook, bij voorkeur op de bakfiets. Duurzaamheid is namelijk de kern van onze onderneming. We streven naar gelijkheid en duurzaamheid in de koffieketen.”

Miles en Ben koesteren ecosystemen en streven naar het vergroten van biodiversiteit. Hun doel is om een positieve impact op de wereld te hebben en te genieten van (h)eerlijke koffie, die met respect voor mens en natuur wordt geproduceerd. Deze missie gecombineerd met natuurlijk een heerlijk kopje koffie én uitstekende service, laat hun bedrijf nu floreren. “Mond-tot-mondreclame speelt hierbij een cruciale rol. Want dat persoonlijke contact met de lokale markt en zo duurzame verbinding kunnen maken, dat zijn voor ons zaken die van onschatbare waarde zijn.”

Stip op de horizon

Met een solide basis voor hun bedrijf en dankbaarheid naar hun coach, kijken deze ondernemers nu met vertrouwen naar de toekomst. “Roeland heeft ons echt gepusht om door te gaan met onze business op een moment dat we zelf in de put zaten. Hij zag kennelijk dat we goud in handen hadden en hij herkende onze ambitie. Omdat Roeland van alle markten thuis is, kon hij ons op veel vlakken helpen. Dat hadden we op dat moment echt nodig. Juridisch advies, een efficiënte organisatiestructuur en goede sales skills.” De stippen op de horizon worden nu ook steeds helderder, en het enthousiasme en de vastberadenheid zijn sterker dan ooit. Miles en Ben willen op termijn hun productaanbod gaan uitbreiden met verschillende soorten koffie en uiteindelijk zelf gaan roasten, waarmee ze de volledige koffieketen in eigen beheer nemen.

Luister naar jezelf, doe het gewoon

Het verhaal van deze twee jonge ondernemers is een inspirerend voorbeeld van doorzettingsvermogen en duurzaam ondernemen. Met vastberadenheid en de juiste ondersteuning kunnen zelfs de grootste uitdagingen overwonnen worden. “Wat ik tot nu toe vooral van ons ondernemersavontuur heb geleerd is goed naar jezelf te luisteren en ‘gewoon doen’. En, ook heel belangrijk, om hulp te leren vragen, bijvoorbeeld in de vorm van coaching, als je vastloopt. Je kunt niet alles zelf doen. “Juridisch advies, organisatiestructuur en goede sales skills.”

Volg en like ons:
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial