Van los zand naar de touwtjes in handen

Van los zand naar de touwtjes in handen

‘Ondersteuning businesscoach geeft houvast’

Studio Spreekwoord maakte via De Startversneller gebruik van een businesscoach en heeft de (ondernemers-) touwtjes nu stevig in handen. Oprichters Yvette Haas en Debbie de Munnik: “Wij zijn creatievelingen die 100 concepten per dag bedenken. Onze coach Marco stelde de juiste vragen: ‘wie zijn eigenlijk jullie klanten?’ en ‘sluiten die ideeën aan bij je doelen?’ Zonder coaching zouden we nu minder stevig staan als bedrijf. We kunnen veel zelf maar het is fijn als je ideeën kunt toetsen bij iemand die ook kritische vragen stelt.”

Ben jij ook een startende ondernemer in de provincie Gelderland, of een cultuurondernemer in Overijssel (niet langer dan 5 jaar ingeschreven bij de KvK)? Je kunt in aanmerking komen voor een voucher van 1000 euro om te besteden aan een businesscoach. Lees de voorwaarden op onze website.

Spreekwoorden als middel

 

Het jonge bedrijf uit Nijmegen ontwikkelt wandelingen voor gemeenten en recreatieondernemers waarbij spreekwoorden de rode draad vormen. Met de taal als middel vertellen Yvette en Debbie het verhaal van een stad of toeristische locatie op een laagdrempelige, speelse manier aan met name jonge gezinnen. Naast wandelingen organiseren ze workshops voor zowel kinderen als volwassenen. Ook daar staan spreekwoorden centraal, om plezier mee te hebben, om van te leren, en als stof tot nadenken; neem je te veel hooi op je vork? Ga je met lood in je schoenen ergens naar toe?

‘Vanuit je eigen matje je eigen padje lopen’

 

Coach Marco Gorselink van Brilliant Work begeleidde de jonge ondernemers in een coaching traject. “Startende ondernemers hebben veel vragen. Over leiderschap, communicatie, hoe genereer ik voldoende inkomen, hoe neem ik personeel aan, welke strategische samenwerkingspartners wil/moet ik aangaan en ga zo maar door. De Vlaamse coach Jan Bommerez zegt over trajecten en projecten: ‘begin with the end in mind.’ Ik vraag ook altijd aan het begin: welk resultaat wens je? Ik begeleid 9 sessies: de eerste 3 gaan over identiteit, koers en jouw toegevoegde waarde. Het 2e gedeelte van de sessie gaat over doelstellingen en acties. Je moet weten waaróm je iets doet anders blijf je ongestructureerd en zonder focus bezig.” Marco haalt het zogenoemde Golden Circle model aan. “Veel bedrijven kunnen wel aangeven wát ze doen en hóe ze het doen maar niet waaróm. Debbie en Yvette doen wat ze leuk vinden en dat plezier willen ze overbrengen op hun klanten. De eerste 2 delen vat ik samen als: ‘vanuit je eigen matje je eigen padje lopen’. Geen goed Nederlands maar het bekt lekker. Bij Studio Spreekwoord is het ‘matje’ plezier en het ‘padje’ het plezier naar de klant brengen.  Als het fundament stevig staat gaan we in het 3e gedeelte sparren.”

Balans tussen ‘aan’ en ‘in’ je bedrijf werken

 

Marco: “Veel bedrijven zijn heel goed op hun vakgebied, hebben expertise, maar missie en visie zijn ook belangrijk. Ik noem dat de balans tussen de ‘aan’ en de ‘in’: werken áán je bedrijf en ín je bedrijf. Met mijn bedrijfskundige- en psychologie achtergrond heb ik affiniteit met zowel de harde als de zachte kant van het ondernemen.” De ondernemers zijn het eens: “De combinatie van de ‘mensenmens’ met de pragmatische bedrijfskundige; dat is prettig.  We hebben focus aangebracht en ook het financiële gedeelte is duidelijker geworden. Het is fijn om te wéten dat het goed gaat, omdat je het kan toetsen aan een bepaald streefgetal of bedrag of het aantal opdrachten. Ook onze koers is helder. We zijn geen spreekwoordenbureau maar meer een conceptbureau, een creatief bureau. Dat inzicht kwam dankzij Marco, omdat we zoveel bezig zijn geweest met wie zijn we, wat doen we, wat willen we uitstralen en wat ons onderscheidend vermogen is. Het voelde een beetje als losse flodders, nu klopt het. Je mag overigens best een afslag nemen als je eenmaal richting bepaald hebt, dat doe je dan bewust.

Kogel door de kerk

 

Hoe kwamen Yvette en Debbie op het idee van Studio Spreekwoord?
Yvette: “Ik geef les aan de HAN, bij de opleiding ‘Ondernemerschap en Retailmanagement’. Toen studenten vroegen wat míjn ondernemersdroom is, moest ik denken aan een droom die ik sinds mijn 18e heb: een spreekwoordenmuseum, waar je met de kippen op stok kunt, een varkentje kunt wassen en met de deur in huis valt. Maar ja, een museum opzetten is niet zomaar iets. De vraag van de studenten zette me wel aan het denken: hoe kan ik op een andere manier iets met spreekwoorden doen?  Zo ontstond het concept van een stadsroute waarbij de kogel door de kerk vliegt en de warme broodjes over de toonbank gaan, en ging het balletje rollen.”

Debbie: “Yvette en ik hebben jarenlang samengewerkt en zijn daarna vriendinnen gebleven. Toen Yvette mij vroeg het routeboekje te ontwerpen, ik heb een achtergrond in communicatie en vormgeving, was ik meteen enthousiast. Niet alleen over haar ideeën, maar ook om samen weer iets moois te creëren. We bedachten al snel: dit willen we vaker. Van de ene opdracht kwam een andere en nu zijn we alweer 2,5 jaar bezig.”

Toekomst

 

De vrouwen zien de ‘stip op de horizon’ helder voor zich: “Wij willen hét creatieve bureau zijn voor bedrijven die hun locatie leuker willen maken voor bezoekers, of het nu een camping, restaurant of bibliotheek is. We willen een leuke ervaring toevoegen voor gasten, een gezellige plek waar gezinnen met elkaar in verbinding zijn en samen veel plezier maken. Spreekwoorden maken de taal leuker en wij maken plekken leuker.”

Meer lezen over Studio Spreekwoord: https://www.studiospreekwoord.nl/

De Startversneller wordt gefinancierd door de provincies Overijssel en Gelderland. Oost NL is programmamanager.

 

Volg en like ons:
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial